Adres:
21-010 Łęczna
tel: 512 800 888

Sedacja wziewna podtlenkiem azotu

"Gaz rozweselający" to mieszanina podtlenku azotu N2O i tlenu O2, która wywołuje stan odprężenia, przyjemnego oszołomienia przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych odruchów i świadomości.

Uspokojenie uzyskiwane jest poprzez wdychanie bezwonnego gazu za pomocą pachnącej maseczki zakładanej na nos. Pacjent nie odczuwa lęku i strachu. Dzieci często zaczynają marzyć o przygodach związanych z pływaniem czy lataniem.
Podtlenek azotu przestaje działać bardzo szybko po zaprzestaniu podawania. Pacjent nie odczuwa dyskomfortu po zabiegu. Zaleca się, aby 2 godziny przed zabiegiem wstrzymać się od spożywania posiłków, natomiast w ciągu 30 minut od zaprzestania podawania gazu zrezygnować z prowadzenia pojazdów.

Wskazania do sedacji podtlenkiem azotu:
- silny lęk przed leczeniem,
- silny lęk przed ukłuciem,
- silny odruch wymiotny,
- nadpobudliwość nerwowa,
- opracowywanie próchnicy początkowej- możliwe leczenie bez znieczulenia.

Choroby, w których jest wskazane użycie sedacji wziewnej jako metody z wyboru:
- Astma- zmniejszenie stresu wpływa na obniżenie ryzyka ataku; podtlenek azotu nie podrażnia dróg oddechowych, tlen podnosi sprawność oddychania;
- Padaczka- zmniejszenie stresu, ogólne rozluźnienie zmniejsza ryzyko ataku;
- Choroby serca- brak wyraźnego wpływu na układ sercowo-naczyniowy. Pacjent otrzymuje zwiększone stężenie tlenu (ok. 60%), zatem więcej tlenu dociera do naczyń wieńcowych. Ponadto nie zwiększa się zapotrzebowania na tlen z powodu braku stresu.
- Nadciśnienie krwi- brak wpływu N2O na układ naczyniowy; zmniejszenie lęku i stresu zabezpiecza przed nieoczekiwanym wzrostem ciśnienia w trakcie zabiegu;
- Hemofilia- w pewnych przypadkach można uniknąć konieczności wykonania znieczulenia igłą.

Przeciwwskazania:
- brak współpracy,
- niedrożność dróg oddechowych spowodowana katarem, powiększonymi migdałami,
- ciężkie choroby płuc i oskrzeli,
- rozedma płuc, rozstrzenie oskrzeli,
- pierwszy trymestr ciąży,
- stwardnienie rozsiane,